Oplev friheden |
Historik vedrørende Dr.Eichelbaums forlis:
S/S Scandia af København, 1709 Reg. T. Br. Bygget 1918 af Staal.
Paa Rejse fra Aalborg til Rotterdam i Ballast.
Kollideret d. 13/4 40 i Storebælt.
Søforklaring og Søforhør i Svendborg d. 18/4 40.Kl. 2200 passerede S. i sigtbart vejr Hov Fyr i en Afstand af 1,8 Sm. Herfra styredes misv. S.t.V.Kl. 2209 blev Farten mindsket til Langsom, og Kursen ændredes til misv. SV. for at komme ind under Landog ankre til Daggry. Kort efter saas om Bb. et Patruljefartøj uden Lanterner styrende en N.-lig Kurs.
Pludselig saas Patruljefartøjet ændre Kurs ned foran S., og da der syntes Fare for en Kollision, kastedesS.s Maskine Kl. 2214 Fuld Kraft Bak. Kl. 2216 tørnede Patruljefartøjet haardt med Stb.s Side mod S.s
Stævn. Fra Patruljefartøjet, der begyndte at synke, sattes Baade og andre Redningsmidler paa Vandet,og fra S. blev Bb.s Redningsbaad sat paa Vandet og optog 14 Mand fra Patruljefartøjet, der sank i Løbet
af 5—10 Minutter Ved Kollisionen fik S. et Hul i Stævnen om Bb.Anm. Søforklaring fra Patruljefartøjet foreligger ikke.
Mindste dybde (M) | 24 |
Maksimale dybde (M) | 29 |
Egnet til | Scuba dykning |
Type | Vrag |
Adgang fra | Båd |
Strømforhold | Stærk strøm kan forekomme |
Sværhedsgrad (1 - 5) | 4 |
I og op af vandet | Båddyk |